KOMMUNICERA RÄTT I KRISEN

Kriskommunikation. Se till att kommunicera i tid.

Kriskommunikation är all krishanterings kärna. Bristande kommunikation kan leda till att krisen förvärras. Trots detta missar många organisationer att kommunicera i den akuta krisen och informationsvakuumet som uppstår lämnar utrymme för andra sämre informerade källor att sätta bilden av vad som har hänt. En bild som sedan kan vara svår att bli av med.

Här följer några korta tips om kriskommunikation:

  • Se till att kommunicera i tid. Ni har inte råd att vänta tills ni har hela bilden.
  • Var noga med vad ni faktiskt vet och vad ni behöver mer tid för att ta reda på.

Många gånger fokuserar organisationer i kris också på fel information vid fel tidpunkt. Rätt information vid rätt tidpunkt kan bidra till att rädda liv, men också till att krisen lägger sig snabbare och att organisationens anseende förblir intakt när krisen väl har blåst över.

  • Först instruerande information – för att rädda liv, hälsa och miljö
    (Hur sätter jag mig i säkerhet? Vart ska jag ta vägen?)
  • Därefter anpassad information – för att sätta saker i ett sammanhang
    (Vad har hänt? Varför? Åtgärder?)
  • Till sist rykteshantering – för att återställa anseende
    (Om krisen naggat förtroendet för organisationen i kanten)

Läs mer om våra tjänster inom medieträning.

Share the Post:

Senaste nytt från teamet 

Välkommen till mPowerments blogg, din källa för de senaste uppdateringarna och nyheterna inom krisledning, krishantering och kommunikation. Här delar vi med oss av värdefulla tips och idéer baserade på vår omfattande erfarenhet inom ledarskap och krishantering med stor erfarenhet inom pedagogik.

krisledningssystem_qrisateam_qrisa

Qrisa™ – systemet som revolutionerar krisledning

Qrisa™ är ett säkert och användarvänligt system för krisledning, som gör hanteringen av kriser enklare,…

Läs mer

AdobeStock_87031169-scaled

7 tips för att integrera uppragstaktik i din vardag

Fokusera på möjligheter och lösningar, inte bara på problem, med uppdragstaktik – en filosofi användbar…

Läs mer

Medietraning-mPowerment-scaled

Ha ett syfte med din intervju

Har du tänkt igenom ditt syfte innan en intervju? Är du en svarsmaskin för journalisten…

Läs mer