Enligt en studie från Oxfords universitet ligger svenskarna i överlägsen topp i Europa avseende hur många vilseledande och falska nyheter som vi delar vidare på sociala medier. Bara i USA, före Trumps valseger, delades lika många ”skräpnyheter”.
”Skräpnyheterna” kommer från sajter som forskarna menar ”medvetet publicerar vilseledande eller inkorrekt innehåll som utformas för att se ut som riktiga nyheter”.
Nu inför stundande val, när flödet i sociala medier svämmas över av budskap med blandade syften, kan det vara på pass att vara extra observant och medvetet värdera den information du tar del av. Med andra ord vara källkritisk.
Att vara källkritisk innebär att dels förstå att vissa källor väger tyngre än andra och även vara medveten om att avsändare av information har ett syfte med sitt budskap. Att ha ett källkritiskt förhållningssätt till information är att hela tiden ha följande fråga i bakhuvudet: Vem säger vad och varför?
Checklista: Så tänker du källkritiskt
- Är det fakta eller åsikter?
- Vad är syftet med informationen?
- Vem är avsändaren?
- Är källan trovärdig?
- Finns informationen någon annanstans?
- Är informationen ny eller gammal och varför finns den just nu?
Vad du själv kan göra:
- Sök information – du kan motverka propaganda och falsk information bäst genom att vara påläst.
- Tro inte på rykten – använd flera trovärdiga källor för att se om informationen stämmer.
- Sprid inte rykten – verkar informationen inte trovärdig, sprid den inte vidare.
Läs mer om våra tjänster inom krisledning och medieträning.