När journalisten ringer – så hanterar du intervjun: del 1

Så agerar du på bästa sätt när journalisten ringer.

Att bli intervjuad av media är en dröm för vissa. Men snarare en mardröm för andra. Många blir så nervösa när journalisten ringer att de vägrar svara på frågor och istället hänvisar till någon annan. Jag vill att fler personer som sitter på viktig kunskap ska våga ta steget att dela med sig av den kunskapen i media. Därför kommer jag i en serie artiklar dela med mig av kunskap som hjälper dig att hantera intervjun på bästa sätt.

Vi börjar med vad du bör göra när journalisten ringer.

Det är inte ovanligt att klienter till mig berättar att de helt enkelt inte svarar alls när media ringer. Genom att inte svara hoppas de att journalisten ska ge upp och sluta ringa. Behöver jag skriva att det här är helt fel teknik?

Om du är den som sitter på kunskapen, men väljer att inte kommunicera med media då kommer ju reportern istället att vända sig till någon annan. Inte helt osannolikt en sämre informerad källa. Risken är att informationen som går ut till allmänheten blir felaktig.

Andra går automatiskt in i försvarsläge när de pratar med journalister. Svaren blir kortfattade och tonen lite hätsk, oavsett om journalisten ställer kritiska frågor eller inte. I de allra flesta fall så handlar det om att man är oförberedd eller ovan vid situationen, att man inte vet vad journalisten är ute efter och är rädd för att göra bort sig.

Så hur gör du då när journalisten ringer?

Här kommer en checklista:

  • Behåll lugnet
    • Ta ett djupt andetag innan du svarar och bemöt journalisten på ett trevligt sätt.
  • Fråga om namn och tidning/kanal
    • Genom att fråga vem som ringer och från vilken redaktion så kan du ta reda på vad journalisten brukar skriva om och för vilken målgrupp.
  • Fråga om ämnet och vad journalisten vill ha svar på
    • Om du inte vet vad det gäller har du ingen möjlighet att förbereda dig inför intervjun. Eventuellt är du inte ens rätt person att svara på frågorna.
  • Erbjud dig att se till att rätt person ringer tillbaka
    • Är du inte rätt person att svara på frågorna, men vet vem inom organisationen journalisten bör prata med? Underlätta då för hen att få tag i rätt person.
  • Vad har journalisten för deadline?
    • Journalisten kan ha fått ett utlägg som inte ska publiceras förrän om flera veckor. Då är det ju onödigt om du råddar om i ditt schema idag för att ställa upp.
    • Andra gånger kan du behöva skippa lunchen för att se till att dina svar kommer med i kvällens nyhetssändning.
  • Fråga efter vinkel och i vilket sammanhang intervjun ska publiceras
    • Detta hjälper dig att lista ut vilken roll du har tilldelats i mediedramaturgin. Det är ju onödigt om du förbereder dig på att ställas mot väggen om du bara intervjuas i rollen som sakkunnig expert.
    • Men var beredd på att journalisten eventuellt döljer den riktiga vinkeln, om det är din organisation som granskas.
  • Svara inte på frågorna direkt
    • Är du rätt person att svara så be att få återkomma inom exempelvis en halvtimme. En halvtimme är i många fall tillräckligt med tid för att du ska hinna förbereda dig under tiden.
    • Ska ni träffas kan du behöva mer tid för att även ta dig till platsen. Se till att hålla tiden!
  • Bestäm plats
    • Ska ni ses så var med och bestäm var du ska bli intervjuad. Platsen kan vara avgörande, dels för att du ska känna dig bekväm, dels för att inramningen av ditt budskap ska bli rätt.

Hur gör jag nu?

Nu när du har köpt dig tid och vet vad intervjun kommer att handla om är det dags att förbereda dig. Hur du gör det på bästa sätt får du reda på i del 2: Förberedelser är A och O.

Läs mer om våra tjänster inom medieträning.

Share the Post:

Senaste nytt från teamet 

Välkommen till mPowerments blogg, din källa för de senaste uppdateringarna och nyheterna inom krisledning, krishantering och kommunikation. Här delar vi med oss av värdefulla tips och idéer baserade på vår omfattande erfarenhet inom ledarskap och krishantering med stor erfarenhet inom pedagogik.

krisledningssystem_qrisateam_qrisa

Qrisa™ – systemet som revolutionerar krisledning

Qrisa™ är ett säkert och användarvänligt system för krisledning, som gör hanteringen av kriser enklare,…

Läs mer

AdobeStock_87031169-scaled

7 tips för att integrera uppragstaktik i din vardag

Fokusera på möjligheter och lösningar, inte bara på problem, med uppdragstaktik – en filosofi användbar…

Läs mer

Medietraning-mPowerment-scaled

Ha ett syfte med din intervju

Har du tänkt igenom ditt syfte innan en intervju? Är du en svarsmaskin för journalisten…

Läs mer