Sommar och sol och hela Sverige tar semester. Så även många journalister, men redaktionerna gapar inte tomma för det. Semestervikarier vänder på varje sten för att hitta en nyhet värd att publicera när det är nyhetstorka. Passa på att utnyttja bristen på kvalitativt innehåll i nyhetsflödet till att nå ut med just er nyhet i media.
Nyhetstorka drabbar nästan alla redaktioner under sommaren. I takt med att gräsmattan torkar och grundvattennivåerna sjunker sinar även flödet av nyhetstips i redaktionernas inkorgar. I semestertider händer inte lika mycket på de myndigheter och organisationer som medierna vanligtvis bevakar. Pressmeddelanden och inbjudningar till presskonferenser och kongresser minskar.
Större chans för publicering…
Detta är en ypperlig tid för dig att nå ut med just din nyhet. Tidningar, TV- och radiosändningar ska fyllas varje dag oavsett hur nyhetsläget ser ut. Trots att många tidningar blir tunnare och nyhetssändningarna kortare på sommaren så är det ibland väldigt svårt för redaktionerna att fylla dem. Kravet på vad som är en nyhet sänks. Det innebär att det som aldrig skulle platsa i tidningen under en händelserik dag kan få ganska stort utrymme en nyhetsfattig dag.
…och genomslag
Samtidigt har människor för en gångs skull tid att faktiskt ligga i hängmattan och läsa tidningen eller stanna kvar i sängen framför Nyhetsmorgon. Inte sällan plockar även riksmedia upp det som under sommarens nyhetstorka publiceras i lokaltidningen eller i lokala nyhetssändningar och din nyhet får ett ännu större genomslag. Jag minns till exempel när jag jobbade på SVT Sydnytt 2005 och en utländsk krabba som hamnat på ett skånskt tak blev en riksnyhet, just för att nyhetsläget var så extremt torftigt just då.
Paketera din nyhet
Paketera din nyhet rätt för att göra journalistens arbete så enkelt som möjligt. Då ökar dina chanser att just ditt pressmeddelande blir publicerat. Eftersom du vill nå ut till journalister är det viktigt att du anpassar ditt budskap till mottagaren. Pressmeddelandet ska vara välformulerat, informativt och tydligt förmedla din nyhetsvinkel. Därtill behöver du få med kontaktuppgifter, länkar till bilder och annat pressmaterial. Se också till att kontaktpersonerna faktiskt finns tillgängliga under semestern. Här kan du läsa fler tips på hur du kan öka dina chanser för publicering. Kom ihåg att alltid följa upp ditt pressmeddelande med ett personligt samtal till redaktionen!
Schemalägg utskick
Så innan du går på semester se till att förbereda pressreleaser och schemalägg utskick. På så sätt kan du verkligen njuta av din ledighet och förhoppningsvis ta del av ditt eget innehåll när du ligger i hängmattan och läser tidningen!
Här följer länkar till några större redaktioners sidor för nyhetstips:
Svenska Dagbladet
Dagens Nyheter
Göteborgs-Posten
Sydsvenskan
Ekot
SVT Nyheter
TV4
Aftonbladet
Expressen
Läs mer om våra tjänster inom medieträning.