fbpx

Aktuellt

Ta del av mPowerments senaste nyheter och händelser. Här delar vi även med oss av nyttiga tips och idéer utifrån våra samlade erfarenheter.

TIPS: NÅ UT I MEDIA MED DIN NYHET


16 oktober, 2018 av Linda Magnusson

Jag får ofta frågan hur man får media att nappa på en nyhet. Många skickar ut pressmeddelanden till olika redaktioner, men får aldrig något gensvar. Så jag tänkte ge några enkla tips på hur du kan nå ut i media och öka dina chanser att dra nytta av medias genomslagskraft för att skapa uppmärksamhet runt din nyhet.

Det handlar om nyhetsvärdering. Först bör du fundera på om din nyhet verkligen är en nyhet, eller om du behöver paketera om den på något vis – du vet som ICA paketerade om utgången köttfärs, för att göra den mer attraktiv och nå ut i media. ?

Nej, skämt åsido. Tänk journalistiskt! Att något är nytt räcker oftast inte för att det ska platsa i tidningen eller kvällsnyheterna.  Det gäller att fråga sig: Varför skulle läsarna/tittarna/lyssnarna vara intresserad av detta?

Vi vill bli berörda

Journalister brukar prata om att en nyhet måste beröra läsarna eller tittarna på något eller flera av följande sätt:

  • Närhet
  • Oväntat och dramatiskt
  • Påverkar människor
  • Känsloladdat
  • Konflikt
  • Exotiskt, udda och/eller roligt

Närhet kan betyda flera saker

Ju närmare händelsen är oss, desto mer påverkade blir vi. Men när vi pratar om närhet kan det handla om olika typer av närhet:

  • Geografisk närhet – var finns de människor som berörs av din information? Det är mycket lättare att få en liten lokaltidning att skriva om en lokal företeelse än att locka dit TV4 Nyheterna. Är nyheten tillräckligt bra så är chansen stor att den sprids vidare till riksmedia.
  • Kulturell eller religiös närhet – vi antas ha lättare att identifiera oss med människor med liknande kulturer och religioner. När vi pratar om att nå ut så gäller det ju att identifiera vilken kanal som funkar bäst för just den målgrupp ni vill nå. Vill du nå en särskild grupp med ditt budskap? Titta på vilka medier som tilltalar den gruppen. Tex. Snapchat – ungdomar, papperstidning – pensionärer.
  • Politisk eller ekonomisk närhet – på samma sätt som med kultur och religion antas vi bry oss mer om sådant som ligger nära till hands när det gäller politiska värderingar och som påverkar oss ekonomiskt. Är det något som är aktuellt i den politiska debatten just nu eller kan det vara bättre att vänta tills din fråga är på agendan? Kanske du är den som för upp den på agendan?
  • Yrkes- eller intressenärhet – facktidningar tar in nyheter som aldrig skulle platsa i en dagstidning eftersom det handlar om nyheter som berör just deras bransch. Handlar din nyhet om något specifikt för din bransch så försök med fackpressen istället för dagspressen.
  • Tidsmässig närhet – det behöver inte innebära att din nyhet precis har hänt, utan kan handla om att lansera nyheten vid rätt tidpunkt. Ibland är medias intresse för dina frågor större och då gäller det att passa på.

Påverkar din nyhet många människor?

Närhet är viktigt i nyhetsvärderingen, men inte den enda faktorn som påverkar redaktionernas val av nyheter.

  • Oväntat och dramatiskt – en nyhet är en förändring som är dramatisk på något sätt. Men något kan vara dramatiskt, fast förutsägbart, är det däremot oväntat blir genomslaget större. Har ni infört ett nytt och revolutionerande system som fått stora positiva konsekvenser för miljö/hälsa/ekonomi etc.?
  • Påverkar människor – vilka människor påverkas av din nyhet? Ofta vill journalisterna utgå ifrån en person som är berörd av händelsen, ett så kallat "case". Publiken har lättare att identifiera sig med nyheten om de känner sig känslomässigt berörda. Det är betydligt troligare att media nappar på ett pressmeddelande eller en inbjudan till en presskonferens om ni har fixat fram ett case som finns tillgängligt och kan ge ett mänskligt perspektiv.

Nå ut i media med känslor

Känsloladdade nyheter väcker ofta opinion. Vi minns nog alla bilden på Alain på stranden i Grekland och det engagemang den väckte?

  • Känsloladdat – ibland rapporterar media från händelser och länder som normalt sätt ligger utanför redaktionernas nyhetsbevakning. Då är det många gånger dramatiska bilder på drabbade som får oss att reagera känslomässigt. Har du en nyhet du vill nå ut med så kan du förstärka budskapet genom att använda dig av bilder, case, anekdoter osv. som förstärker känslan du vill förmedla.
  • Konflikter – finns det en konflikt i nyheten som media kan nappa på? Om kommunen lägger ner en busslinje och ingen bryr sig lär det inte generera så stor uppmärksamhet i media. Men om folk protesterar och startar namninsamlingar mot beslutet så blir det genast mer intressant. Här får det gärna vara David mot Goliat.
  • Exotiskt, udda och roligt – när jag jobbade med TV pratade vi ofta om dagens "rundis". Något annorlunda, gulligt eller roligt som bryter av mot den ordinarie rapporteringen (”media rapporterar ju bara elände”), något som får folk att le eller berätta för vännerna. Har du en nyhets som står ut? Då är det bara att gratulera, förpackar du den rätt – får den garanterat genomslagskraft!

Välj rätt tidpunkt

Vilken tidpunkt du väljer för att lansera din nyhet är viktig av fler skäl. Tidningar, TV- och radiosändningar ska ju fyllas varje dag oavsett hur nyhetsläget ser ut. Det innebär att det som aldrig skulle platsa i tidningen under en händelserik dag kan få ganska stort utrymme en nyhetsfattig dag.

I semestertider  och på helger händer inte lika mycket på de myndigheter och organisationer som medierna vanligtvis bevakar och pressmeddelanden och inbjudningarna till presskonferenser och kongresser minskar. Ett guldläge för dig som vill nå ut i media med en egen nyhet. Läs mer om hur du kan utnyttja sommartorkan i semestertider.

Tänk som en journalist

Eftersom redaktionerna värdesätter egna nyheter, att vara först eller ha ensamrätt till nyheten kan det ibland vara bra att vända dig direkt till en redaktion och pejla intresset. Andra gånger är det bättre att gå ut brett med ett pressmeddelande och hoppas på att någon nappar.

Ju mer unik nyheten är och desto fler som är berörda desto större genomslag. Ska du nå ut i media bland alla andra pressreleaser så gäller det att tänka journalistiskt ”Vad är grejen?”, ”Varför skulle någon bry sig?”

Läs mer om våra tjänster inom medieträning.

 

 

Fler inlägg

Visa fler inlägg

Vill du jobba med oss?

Håll dig uppdaterad!

Få konkreta råd och praktiska tips direkt i mejlen – Prenumerera på vårt inspirationsbrev!