Det är tyvärr alltför lätt att hitta negativa exempel på hur företag och organisationer kommunicerar och hanterar kriser. Svårare kan det vara att hitta exempel på bra kriskommunikation. Jag skulle vilja dela med mig av ett positivt exempel på hur kritik i media bör bemötas med öppenhet och ansvarstagande.
Läs NA:s artikel: Vintrosahemmet totalrenoveras efter NA:s avslöjande – Stenvalvets vd: ”Jag skämdes”
Förra veckan avslöjade Nerikes Allehanda omfattande misskötsel av Vintrosahemmet i Örebro, som ägs av fastighetsbolaget Stenvalvet. Den här typen av journalistik behövs. Den är en del i medias viktigaste uppdrag: att granska makthavare, avslöja missförhållanden och på så sätt få till en förändring.
Läs NA:s artikel: Myror, ruttna tak och mögel på äldreboendet i Vintrosa
Man kan tycka att det inte ska behövas. Stenvalvet borde ha uppmärksammat missförhållandena själva och agerat innan media ställde dem mot väggen. Visst är det bättre att jobba förebyggande och åtgärda problem på eget bevåg, istället för att vänta in medias granskning. Bra kriskommunikation bygger till stor del på att jobba proaktivt. Identifiera problem och brister, kommunicera runt dem och åtgärda dem innan de ger upphov till en kris.
Ansvarstagande, öppenhet och kommunikation en del av framgångsreceptet.
Med det sagt, så ska Stenvalvets vd, Magnus Edlund, ändå ha beröm för hur han har valt att hantera NA:s avslöjanden.
Genom att genast ta på sig ansvar, vara öppna med vad som har gått fel och tydligt kommunicera vad de gör för att så snabbt som möjligt åtgärda alla brister är chansen större att de nu kan undvika den förtroendekris som annars skulle vara ett faktum efter ett sådant här avslöjande.
Mycket väl hanterat ur ett kriskommunikation- och krishanteringsperspektiv. Nu återstår bara att se om de lever upp till allt de har lovat. Annars kommer förtroendekrisen bli enorm och Stenvalvets anseende totalt kört i botten.
Läs mer om våra tjänster inom krisledning och medieträning.