fbpx

Aktuellt

Ta del av mPowerments senaste nyheter och händelser. Här delar vi även med oss av nyttiga tips och idéer utifrån våra samlade erfarenheter.

HA ETT SYFTE MED DIN INTERVJU


28 augusti, 2023 av Linda Magnusson

Har du tänkt igenom ditt syfte innan du ställer upp på en intervju? Är du en svarsmaskin i händerna på journalisten eller fokuserar du på vad du själv vill uppnå?

I slutet av en utbildningsdag brukar jag fråga deltagarna vad de tar med sig från dagen. En viktig lärdom eller erfarenhet som har fastnat. En av de vanligaste "aha"-upplevelserna som deltagarna lyfter är att ha ett syfte med att ställa upp på en intervju.

På journalistens villkor

Alldeles för ofta går talespersoner in i en intervju utan att själva veta vad de vill uppnå. Man ser intervjun som ett nödvändigt ont som ska genomlidas. Man ser sig själv som ett intervjuoffer i händerna på journalisten. Och man går in i situationen med ett enda mål: Att överleva och komma ut på andra sidan – relativt oskadd – så att man kan se kollegorna i ögonen nästa dag.

Känns det igen?

Problemet med den här inställningen är att intervjun blir helt och hållet på journalistens villkor och det är väldigt svårt att ta tillfället i akt att förklara och bredda bilden i frågan. Det blir journalistens förförståelse och frågeställningar som styr agendan och inte din expertkunskap.

Du är experten

Men det är ju faktiskt du som är experten. Det är därför som reportern vill intervjua just dig. Det spelar ingen roll om du är kriminalvårdschefen som ska förklara hur ni jobbar för att utöka antalet platser på landets överfulla fängelser. Om du är elitidrottskvinnan som just har tagit guld och ska berätta varför det gick vägen. Eller om du är handläggaren på Skolinspektionen som ska klargöra varför en populär skola tvingas stänga. Du är expert på ditt område, på det du jobbar med och du vet varför det ser ut som det gör.

De flesta journalister idag är allmänreportrar. Det innebär att de rapporterar om allt mellan himmel och jord. De är allmänbildade och vet lite om mycket, men de är inga experter (med få undantag) på just ditt område. De planerar sin vinkel och tar fram sina frågor utifrån hur de (eller allmänheten) tror att det funkar inom din verksamhet. Men sen är det upp till dig att ta initiativet att förklara, förtydliga och sätta saken i rätt perspektiv. För om inte du gör det, vem ska då göra det?

Lika mycket din intervju

När du har ett syfte med att ställa upp, när du vet vad du vill uppnå i rollen som talesperson så är det lättare att fokusera på vad du vill ha sagt under intervjun. Du kan hålla dig till saken och inte sväva ut på diverse sidospår. Du kan svara på reporterns frågor, men också brygga över till det som du själv tycker är viktigt att lyfta fram. Intervjun blir lika mycket din som reporterns.

Så nästa gång du blir uppringd av en journalist: Tänk på syftet – vad vill du uppnå?

 

Här hittar du fler tips på vad du ska tänka på under intervjun.

Läs mer om våra tjänster inom medieträning och krisledning.

Linda Magnusson är mPowerments kommunikationsexpert. Läs mer om Linda här eller på LinkedIn.

Fler inlägg

Visa fler inlägg

Vill du jobba med oss?

Håll dig uppdaterad!

Få konkreta råd och praktiska tips direkt i mejlen – Prenumerera på vårt inspirationsbrev!